English Version

هنرمندان جوان به ياد پير موسيقی ايران می نوازند

يکصد ودومين سالگرد تولد علی اکبرخان شهنازی استاد بزرگ موسيقی ايرانی در سالن رودکی تالار وحدت گرامی داشته می شود .
 ارکستر هنرجويان جوان نهفت به مناسبت يکصد ودومين سالگرد تولد علی اکبرشهنازی در روزهای هفتم وهشتم بهمن ماه آ ينده کنسرتی به سرپرستی جهانشاه صارمی برگزار می کند . در اين کنسرت که به همت انجمن موسيقی ايران بر پا می شود گروه نهفت قطعاتی از علی اکبرشهنازی همراه با آثاری از ابوالحسن صبا وحسين عليزاده را اجرا می کند . گرا ميداشت زادروز علی اکبر شهنازی چهارمين برنامه از اين دست است که از سوی گروه نهفت برگزار می شود . اين گروه در طول دو سال گذشته به مناسبت های مختلف به گرا ميداشت ياد بزرگانی چون علی اصغر بهاری ، فرامرز پايور و درويش خان نيز پرداخته است .
 برنامه ای که اين گروه به ياد شهنازی بر پا می کند در دو بخش اجرا می شود . در بخش اول که گروه نوازی دختران است قطعاتی در دستگاه ماهور وچهار گاه نواخته می شود و تصنيف نوع بشر علی اکبر شهنازی به صورت گروهی خوانده می شود . بخش دوم نيز با حضور تمام اعضای گروه ودر مايه بيات اصفهان اجرا می گردد ، آنچه در اين بخش ويژگی خاصی به برنامه گروه نهفت می بخشد ، تصنيفی از عارف قزوينی است که تاکنون هيچگاه اجرا نشده است . اين تصنيف که بر گرفته از مجموعه آثار گرد آوری شده از سوی عبدالله دوامی است با صدای يکی از اعضای گروه وهمنوازی ارکستر اجرا می شود .
گروه نهفت که گرا ميداشت يکصد و دومين زادروز علی اکبر شهنازی را به عهده گرفته است از تعدادی از نوازندگان پانزده تا هيجده ساله تشکيل شده است . اين گروه سال گذشته در جشنواره موسيقی فجر به عنوان برترين گروه شرکت کننده در جشنواره شناخته شد . در حالی که در جشنواره گذشته از گروه های مختلف موسيقی ، ارکستر هنرجويان هنرستان موسيقی نيز شرکت داشتند . اين گروه را جهانشاه صارمی چند سال پيش با تعدادی از نوآموزان موسيقی تشکيل داد . گروه نهفت در سال 76 نخستين کنسرت خودرابا اجرای مجموعه ای از آثار استادان بزرگ موسيقی ايرانی برگزار کرد و پس از آ ن نيز کنسرت هايی به مناسبت نودو سومين سالگرد تولد علی اصغر بهاری ، صدو بيست و پنجمين سالگرد تولد درويش خان وبزرگداشت فرامرز پايور بر پا داشت .
صار می که سرپرستی گروه را به عهده دارد ، نوازنده تار وسه تار و از هنرآموختگان مکتب موسيقی محمد رضا لطفی و حسين عليزاده است . وی درگفت وگو باخبر نگار عصر آزادگان گفت : « از چند سال پيش با بچه های کم سن وسالی که آموختن موسيقی را آ غازکرده بودند ، تمرين گروه نوازی را شروع کردم تا آنها همانطور که موسيقی را از ابتدا ياد می گيرند ، نوازندگی در گروه را نيز بياموزند . اين کار پس از يک سال ونيم نتيجه مثبت داد وماتاکنون چهار پنج کنسرت اجرا کرده ايم . البته بچه های کم سن وسال آ ن روز الان جوان هستند ودرنوازندگی بسيار ماهر شده اند . با توجه به اينکه اعضای گروه دررده سنی خاصی قرار دارند ، ما سعی کرديم در گرا ميداشت ياد بزرگان موسيقی ، تولد آنها را جشن بگيريم نه وفا تشان را » .
علی اکبر شهنازی که قرار است زادروز او با هنرنمايی گروه نهفت گرامی داشته شود ، از بزرگ ترين استادان موسيقی ايرانی و کسی است که در عمر طولانی اش سبک تار نوازی نسل جديد نوازندگان را با بزرگان موسيقی عصر قا جار پيوند داد. مکتب تار نوازی او از طريق شاگردش محمد رضا لطفی و حسين عليزاده به شکل سبک نوازندگی پر تکنيک امروزی نمود يافته است . شهنازی همچنين به عنوان فرزند آ قا حسينقلی و برادرزاده ميرزا عبدالله که راوی رديف موسيقی ايرانی هستند ، اين گنجينه بزرگ را به ارث برد ودرقالب رديف عالی موسيقی ايرانی به موسيقيدانان امروز انتقال داد .
علی اکبر شهنازی علاوه بر نوازندگی وروايت رديف آهنگسازی چيره دست بود و آهنگ های زيبايی از وی به ياد گار مانده است . بسياری ازنوازندگان و آ هنگسازان برجسته امروز کشور همچون محمدرضا لطفی ، فرهنگ شريف و مهرداد دلنوازی از شاگردان بلا فصل او هستند . کنسرت بزرگداشت يکصد ودومين سالگرد تولد علی اکبر شهنازی ، طبق اعلام قبلی انجمن موسيقی ايران ، قرار بود درروزهای سی ام دی ويکم بهمن برگزار شود اما به علت تقارن اين دوروزبا جشنواره موسيقی جوان که گروه نهفت نيز درآن شرکت خواهد داشت ، اجرای آن يک هفته به تعويق افتاد .