English Version

ادای دين به درويش خان ...(نقد)  نشريه آهنگ شماره 5 ، ويژه سيزدهمين جشنواره سراسري موسيقي فجر،14بهمن 1376

اجرای موسيقی به شکل يک کنسرت عمومی چه در قالب فردی و يا گروهی نيازمند تمرين مداوم ، تامل در تکنيک های اجرايی ، شناخت ودرک ريتم ، جمله بندی صحيح ، رعايت تمپوی مناسب با قطعات و خلاصه آن عواملی را که موزيکاليته می ناميم است . رسيدن به چنين مرحله ای در اجرا به طور قطع در زمان کوتاه ميسر نيست و زمان درازي  را در برمی گيرد . حال اگر همفکری ، عشق به موسيقی ، ارتباط سالم گروهی و احتمالا عوامل ديگری را به آن اضافه کنيم و خواهيم ديد که يک اجرا صحنه ای موسيقی با چه حوصله وتاملی شکل می گيرد . به برنامه ای که مجموعه اين عوامل را درخود جمع داشته با شد به اصطلاح « رپرتوار» می گويند .

 با اين اوصاف هيچ عجيب به نظر نمی رسد که گروه های موسيقی حرفه ای که قصدشان اجرای آثار هنری است ، در سال دو يا سه رپرتوار جديد به برنامه کنسرت های خود اضافه کنند . گروه همنوازی نهفت با توجه به اجرايی که شب يکشنبه درتالار محراب در بزرگداشت يکصد وبيست و پنجمين سال تولد غلامحسين درويش داشت بسيار نزديک به چنين قصدی حرکت می کند . اعضای اين گروه همه نوجوانانی هستند که با شور واشتياق فراوان به اجرای آثار کلاسيک موسيقی سنتی پرداختند . تمامی قطعات ضربی اجرا شده از ساخته های درويش خان است و گوشه های آوازی برگرفته از رديف موسيقی سنتی . برخلا ف آنچه که بسياری از شنوندگان می پنداشتند ، قصد اين گروه عامه پسند ساختن اجرای موسيقی نبوده ، بلکه ارايه موسيقی ودستگاهی ايران بوده و ضربی هايی که با الهام از فضای رديف موسيقی به وجود آمده .

 نکته ای که در شروع کنسرت جلب توجه می کرد عبارت بود از وسواس بسيار زيادی که اعضای گروه در کوک کردن سازهای خود داشتند که البته در کمال صبر و حوصله هم به اين کار پرداختند . اين امر شنونده عادی موسيقی را به سرعت بی حوصله می کند ولی همانطور که شنوندگان  علا قه مندند تا گروه از عهده يک اجرای خوب برآيد بايد بدانند که اين کار بدون داشتن کوک صحيح يا لا اقل کوک قابل قبول برای اعضا گروه امکان پذير نيست . اين وسواس بيشتر نشانه اعتقاد به اجرای خوب است تا عدم توانايی نوازندگان در کوک کردن ساز . قسمت اعظم اجرای گروه ، دستگاه ماهور را شامل می شد که ضربی های درويش خان زينت بخش آن بود . با در نظر گرفتن طول برنامه که تقريبا" يک ساعت ونيم را در بر می گرفت ونوازندگان را نوجوانان تشکيل می دادند بسيار طبيعی است که ضعف های ناچيزی ديده شود . ترکيب سازهای ارکستر عبارت بودند از سه تار ، يک تار باس ، دو کمانچه ويک تنبک . که برای چنين برنامه ای بسيار خوب انتخاب شده بودند . استفاده از مناطق صوتی مختلف سازها ، در نظر گرفتن تکنيک های اجرايی با توجه به شخصيت ويژه صوتی هر ساز با دقت وحوصله انجام پذيرفته بود . توزيع دفتر چه ای پيش از کنسرت که از سوی مسوولا ن ارکستر تهيه شده بود اطلا عات بسيار مفيدی از نحوه شکل گيری گروه ، اعضا، معرفی آثار و...  را به شنوند ه می داد وبا تبريک به سرپرست گروه که با چنين همتی وبه خاطر عشق به موسيقی هنری اقدام به تربيت وتشکيل چنين ارکستری کرده اند . آرزومند موفقيت های بيش از پيش گروه همنوازی نهفت هستيم.