English Version

به ياد مرغ سحر ( کنسرت گروه نهفت )

گروه نوجوان نهفت ، بعد از برپايی بزرگداشت استادانی چون غلامحسين درويش ، علی اصغر بهاری ، فرامرز پايور ، علی اکبر شهنازی ، حسين عليزاده و ابوالحسن صبا اين بار به مناسبت نودو هفتمين سال تولد استاد قمرالملوک وزيری در تالار وحدت وسالن رودکی به اجرای برنامه پرداخت . گروه نهفت که ازسال 1375 فعاليت خودرا با سرپرستی جهانشاه صارمی آغاز کرده ودر حال حاضر ششمين سال فعاليت خودرا سپری می کند ، در اين برنامه که در روزهای چهاردهم و پانزدهم آذرماه برگزار شد ، تصانيف وقطعاتی از مرتضی نی داود ، آقا حسينقلی ، غلامحسين درويش ، علينقی وزيری و ... به اجرا درآورد . که درشش قسمت مجزا به ترتيب ( دستگاه ماهور ، دستگاه نوا ، آواز دشتی ، دستگاه چهارگاه ، آواز بيات اصفهان ) ارايه گشت . حال بعداز گزارش کنسرت گروه نهفت به نقد وبررسی آخرين کنسرت اين گروه می نشينيم :

 1) از آنجايی که اهداف اصلی گروه نهفت ، پرورش استعدادهای نوجوانان درموسيقی ، دادن آموزش های مختلف در زمينه ی گروه نوازی ، ارتقای سطح فرهنگ موسيقی هنرجويان وايجاد امکان کنسرت برای آنها می باشد . چنين به نظر می رسد که مرکز موسيقی نهفت اقدامی فراتر از حد يک اجرا در سال يا يک کنسرت برای عموم مردم را دربر می گيرد . لذا اين حرکت ايجاد يک بازنگری ويا حتی نگرشی عميق تر از ديگر برنامه ها را می طلبد .

 2) نوجوانان وجوانانی که پا به عرصه ی وسيع ودريای پرتلاطم موسيقی گذاشته اند و می خواهند اصولی ترين راه رابرای رسيدن به ساحل بپيمايند ، بايد آنهارا کمک کرد و تمامی امکانات را دراختيارشان قرار داد و تمامی شرايط را برايش مهيا کرد و آن وقت بايد گفت اين گوی واين ميدان  ...  . ودرادامه با نقدهای سازنده به مشورت نشست .

 3) در مورد کيفيت اجرا و چگونگی قسمت اجرايی کنسرت گروه ، همين بس که گروهی متشکل از بيست نفر ، انتظاری درحد يک گروه بيست نفری را برمی انگيزد که دراين مقوله صحبتی نمی کنيم چرا که در شماره های گذشته هنر موسيقی ( شماره های 34و37) به آن پرداخته ايم . اما اين بار ، صدادهی خوب گروه ، تکنوازی های اعضای گروه با وجود محدوديت های ذکر شده ( مخصوصا اجرای سه تار ) ، هماهنگی خوانندگان با ارکستر ( که برای اولين بار گروه نهفت آن را اجرا کرد ) ، دونوازی کمانچه وتنبک وکوک قابل قبول ، را می توان از نکات قابل توجه اين برنامه که متکی به تمرين های زياد و مداوم می باشد ، نام برد .

 4) حمايت از اين نوع گروه ها با يد در رديف برنامه های اجرايی مسئولين باشد ، چرا که کار موسيقی کردن خود دردسری بزرگ وراهی پرفراز ونشيب است که افراد گروه به آن مشغول هستند . اما اگر قرار باشد با برنامه ها وتصميم های يک شبه مسئولين نيز دست وپنجه نرم کند که ديگر کی وقت به موسيقی می رسد . در آخرضمن تبريک و حمايت از اين نوع برنامه ها ، آرزوی موفقيت برای گروه نهفت را داريم و منتظر اجرا های بعدی وبهترشان می نشينيم تا ...  .