English Version

گفتگو با جهانشاه صارمی سرپرست گروه نهفت

تلويزيون گروه موسيقی  نشان نمی دهد  اما صحنه قتل  نشان می دهد:
گروه موسيقی سنتی نهفت به سرپرستی جهانشاه صارمی در جشنواره های مختلف شرکت کرده و در جشنواره چهاردهم وپانزدهم موسيقی فجر به عنوان گروه برتروبرگزيده انتخاب شده است . حضور اين گروه را در هجدهمين جشنواره بين المللی موسيقی فجر نيز بايد يک اتفاق تلقی کرد ، نه به جهت مقايسه کيفيت اجرای اين گروه نسبت به گروه های ديگر ، بلکه از اين جهت که توانسته است 20 نوجوان وجوان زير 20 سال را برای اجرای موسيقی سنتی گرد هم آورد وشش سال اين حضور درخشان را تداوم بخشد . جهانشاه صارمی نوازنده تار وسه تار سرپرست گروه ، نيز که ديروز در مراسم پايانی جشنواره از او تقدير شد ، زير نظر استادانی چون محمدرضا لطفی ، ارشد طهماسبی وحسين عليزاده آموزش ديده واولين کار گروهی را در ارکستر مضرابی به سرپرستی « حسين دهلوی » تجربه کرده است . اواز سال 1375 با تشکيل گروه نهفت  کار ريشه ای موسيقی را با نوجوانان شروع کرده است . اما قبل از تشکيل گروه ، در کلا س تخصصی خود در دو رشته تار وسه تار تدريس کرده ودر زمينه آموزش به نوجوانان تجربياتی دارد . از او پرسيديم : 
 ۀ چرا کار با نوجوانان را شروع کرده است ؟   
ۀۀ اوگفت : در موسيقی اگر بخواهيم کار ريشه ای انجام بدهيم ، بايد از پايين شروع کنيم . شما مسابقات ورزشی را در نظر بگيريد ! الا ن ميانگين سنی المپيک به همين خاطر پايين است .  وقتی هنرجويی به سن 20 يا 21 سالگی می رسد بايد کارهای آکادميک انجام داده باشد . الا ن در کشور ما اگر کسی بخواهد سازی را ياد بگيرد می تواند به آموزشگاه های مختلف برود وياد بگيرد ، اما گروه نوازی آموزش داده نمی شود .  
 ۀ گروه نوازی چه اهميتی دارد ؟
  ۀۀ درکلاس های آموزش موسيقی ساز خاصی آموزش داده می شود ، اما اينکه وقتی شش يا هفت ساز کنار يکديگر می نشينند بايد چگونه نواخته شوند ، بحث گروه نوازی پيش می آيد . گروه نوازی آموزش های جداگانه ای را طلب می کند ودرکشورهيچ جايی را سراغ نداريم که اين آموزش را بدهد .
ۀ آيا ضرورتی دارد که آموزش گروه نوازی برای عده ای نوجوان صورت بگيرد ؟
ۀۀ گروه نوازی يکی از ارکان مهم موسيقی می باشد و کسانی که بخواهند درهنر موسيقی به صورت حرفه ای کار کنند بايد تسلط و آشنايی کافی ولوازم رادراين بخش داشته باشند . آموزش گروه نوازی نيز مانند هر آموزش ديگری هر چه از سنين پايين ترشروع شود نتايج بهتری خواهد داشت . البته اين توضيح ضروری است که هنرجويانی می توانند وارد مرحله گروه نوازی شوند که درزمينه ساز تخصصی خود مراحل آموزش را گذرانده باشند .
ۀ ايا تجربه روی صحنه رفتن نوجوانان را تجربه موفقی ارزيابی می کنيد ؟
 ۀۀ يکی از هدف های مهم تشکيل نهفت ، انتقال همين تجربه به نوجوانان است . ما همه صحبت کردن بلديم ، اما وقتی روی سن می رويم ومقابل 1000نفرقرار می گيريم ، تاثير می گيريم . ساز زدن هم همينطور است . هدفمان اين است که بچه ها از سنين پايين ساز زدن روی سن را تجربه کنند و تمرکز روی صحنه را به تجربه آموزش ببينند .
ۀ يکی از ويژگی های جشنواره اين دوره اگر موافق باشيد ، حضور گسترده نوجوانان اهل موسيقی درجشنواره است ، به نظر شما حضور آنها چه دليلی دارد؟
ۀۀالبته نبايد فکرکنيم که اين نوازندگان  نوجوان ناگهانی به وجود آمده اند ، حضور نوجوانان گروه نهفت حاصل چندين سال کار و فعاليت است . ما سال 1375 با پنج نفر شروع کرديم ، اما رفته رفته افراد جديدی به ما پيوستند .
ۀ فکر نمی کنيد باتوجه به گرايش نوجوانان و جوانان به موسيقی شلوغ و پر سرو صدا ، حضور آنها درگروهی سنتی مثل نهفت کمی عجيب است ؟
ۀۀ اگر به کشورهای غربی نگاه کنيم يک موسيقی پاپ روز دارند ويک موسيقی سازنده و عميق و ريشه دار. يک موسيقی مصرفی دارند و يک موسيقی انديشمند . از يک طرف برای اجرای موسيقی پاپ روز جوان ونوجوان دراستاديوم ها ازسروکله هم بالا می روند و از سوی ديگرجوانان ونوجوانان درکنسرت های جدی به عنوان نوازنده و خواننده حضور می يابند . درهمه جای دنيا هم همين است . جای موسيقی انديشمند ، استاديوم ها نيست ، اين موسيقی درسالن کنسرت ها برگزار می شود ، اما درهمه جای دنيا از موسيقی انديشمند حمايت می شود ، اما اينجا به موسيقی جدی بهايی نمی دهند .
ۀ چگونه می شود به اين موسيقی بهاداد ؟
ۀۀ همه جای دنيا از کنسرت موسيقی جدی حمايت می شود ، اما شما درايران وقتی کنسرت می دهيد ، گروه شما رانمی توانند از تلويزيون نشان بدهند ، درحالی که بدترين چيزها مثل  قتل های دلهره آور را نشان می دهند . اين ارزش گذاری بايد از کانال های سياستگذاری دولتی به وجود آيد .
ۀ موسيقی سنتی ازچه ابعادی تضعيف می شود ؟
ۀۀ مهم ترين مساله عدم حمايت صحيح سيستم دولتی ازموسيقی سنتی است که اين مساله شامل زير مجموعه هايی از قبيل عدم وجود سيستم آموزش صحيح درموسيقی ، به وجود نيامدن ديدگاه های صحيح ازموسيقی سنتی درنوجوانان و جوانان و ... می باشد . از سوی ديگر با ترويج موسيقی پاپ لوس آنجلسی درشبکه های تلويزيونی و راديويی به ترويج نوعی فرهنگ مخرب غربی دست زده اند که حاصلی جز دور شدن قشر جوان از فرهنگ اصيل ايرانی نخواهد داشت .