English Version
مشکلات آموزش موسيقی درتاروسه تار 
داشتن زمينه های سالم ، پرتحرک ، خلاق ومتعهد درهريک از شاخه های علمی و هنری ، نيازمند وجود زيربنايی از آموزش صحيح وسيستماتيک است . يکی ازمشکلات ما درعرصه موسيقی ، مقوله آموزش و به خصوص آموزش کودکان و نوجوانان است . درزمينه آموزش های مقدماتی تاروسه تار، غالب ترين و رايج ترين روش ، متد هنرستان موسيقی تحت عنوان های کتاب اول ، دوم و سوم هنرستان است . دو کتاب اول حدود 50 سال پيش توسط زنده ياد روح الله خالقی تدوين شده اند و ازآن زمان تابه امروز، اگرچه تحولات زيادی در کليه روش های آموزش علمی و هنری به وجود آمده است ، کتاب های فوق بدون هيچگونه تغيير تدريس شده اند . مخدوش بودن مرز بين موسيقی ايرانی و غربی ، فراموش شدن بسياری از تکنيک های زير بنايی ، عدم وجود توضيحات لازم برای اجرای تکنيک ها و ... ازمواردی هستند که می توان به آنها اشاره کرد . از اشکالات ديگر يکسان بودن کتاب های مقدماتی تاروسه تاراست . اگرچه درمراحل پيشرفته کتاب های اين دوساز می تواند يکی باشد ، اما آموزش های مقدماتی دراين دو ساز، اساسا متفاوت بوده و متد هريک بايد جداگانه توسط اهل فن ، تدوين شود .
توضيح تکنيک ها وروش اجرايی آنها ازموارد بسيارمهمی است که بايد درکتاب های مقدماتی گنجانيده شود . درکتاب های اول ودوم تاروسه تارهنرستان ، نامی از تک ريز ، دراب ، شلال وبسياری از تکنيک های ديگر برده نشده است که تازه اين مشکل اول است . شيوه صحيح اجرايی اين تکنيک ها چيست ؟ عده بسياربسيار قليلی از مدرسين که اکثر آنها هم درتهران هستند ، به آموزش صحيح اين تکنيک ها تسلط دارند . بسياری معلمين مخصوصا درشهرستان ها خودشان دراين زمينه ها دچاراشکال هستند . درکتاب های مقدماتی بايد از ساده ترين تا پيشرفته ترين تکنيک ها ، با علايم مخصوص خود نوشته شده و توضيح کافی نيز داده شود . طيف وسيع هنرجو وعده قليل مدرس با تجربه ، بزرگترين دليل نياز برانجام اين کارمی باشد درحال حاضر مدرسان بسيار معدودی هستند که تمامی اين نقايص را با دانش و خلاقيت های فردی خويش جبران می کنند . اما دربقيه موارد ، هنرجويان ، درشرايط بسياربد آموزشی به سرمی برند .